tiistai 24. syyskuuta 2013

Päivä 18 Mammoth Lakes - Fresno 290 km

Aamutoimet tutulla rutiinilla: klo 7 aamupala ja klo 8.15 olimme jo tankanneet ja suuntasimme kohti Sierra Nevadan vuoristoa. Mitä ylemmäksi pääsimme alkoi kylmyys tuntua joka ikisessä ruumiinosassa. Olemme ajaneet suurimman osan matkastamme helteessä ja melkein nollaan laskenut lämpötila tuntui tosi kylmältä. Päästyämme tielle nro 120 meitä tuli vastaan moottoripyöräilijöiden taivas. Yosemiten kansallispuisto on yksi UNESCO:n maailmanperintökohteista ja tie kulki vuoriston yli laskeutuen alas laaksoon. Otin kuvia, mutta ne eivät missään nimessä kerro sitä tuhatta sanaa ja nyt onkin vaikea kuvailla kuinka hienoa reittiä ajoimme. No meillä EasyRider matkaajilla nämä maisemat jäävät elämään muistoihimme ikuisesti. Olimme jo Suomesssa kuulleet, että Yosemiten kansallispuistossa oli riehunut valtava tulipalo, jota on ollut sammuttamassa yli 3500 palomiestä. Vielä kaksi viikkoa sitten emme olisi päässeet ajamaan tietä 120, koska se oli suljettu tulipalon vuoksi. Näimme matkalla muutamassa kohtaa tulipalon merkkejä. Puiden rungot olivat palaneet, mutta alla oleva maasto näytti aivan normaalilta. Iltapäivällä saavuimme Fresno nimiseen kaupunkiin, jonne majoituimme. Ehdimme hotellin uima-altaalle ja osa ryhmästä ehti jopa ottaa iltapäiväunet ennen ruokailuun menoa. Aivan hotellimme vieressä oli ravintola nimeltä Steakhouse Black Angus, jossa nautimme illallista. Huomenna matkamme jatkuu kohti Los Angelesia.

Siellä näkyvät vuorenhuiput, jonne tänään ajoimme.

Ylhäällä oli talojen katoilla ja tien pientareella lunta.

Näitä maisemia käy vuodessa katsomassa yli 3,5 miljoona ihmistä.

Aurinko alkoi jo lämmittää, mutta mieltä lämmitti enemmän upeat maisemat.

Minnan mielipide Yosemiten kansallispuistosta oli selkeä: "Tämän reissun hienoin paikka"

Puun runko oli palanut metsäpalossa, mutta latvat ja maasto ei. Kummallista?

Laaksossa virtasivat purot ja näimme myös vesiputouksen.

Roskiksen luukku pitää laittaa kunnolla kiinni, jotta karhut eivät pääse syömään jätöksiä. Yosemiten kansallispuistossa asuu mustakarhuja ja ruskeakarhuja.

Monia mutkia oli matkassamme tänään, tässä yksi niistä.

Hotellin uima-altaalla asusteli leikkisä kissa.

Tare katsoo varjon alta...
...kun Mikko ja Taru uivat hotellin uima-altaalla.